Amennyiben azt szeretnénk, hogy a weboldal készítés sikeres legyen, olyan oldalt kell építenünk, amelynek pontosan azonosítottuk a célközönségét. Annak érdekében, hogy biztosítsuk, hogy az üzeneteinket a megfelelő időben és a megfelelő embereknek fogjuk közvetíteni, tisztában kell lennünk azzal, hogy ki a célközönségünk.
A célközönség azonosítása a marketingstratégiához tartozik. Kik a potenciális ügyfelek? Kik a versenytársak? Mi az a probléma, amit a mi szolgáltatásunk vagy termékünk hivatott megoldani?
Annak érdekében, hogy marketing erőfeszítéseinket célzottan és eredményesen összpontosítsuk meg kell határozni a célközönségünket.
Ki az ügyfél?
Hogyan tudjuk meghatározni, hogy kik az ügyfeleink? A célközönség azonosítása során az alábbi kérdésekre kell tudnunk válaszolni: Hol találhatóak meg az offline térben? Hogyan szeretnek kommunikálni? Tisztában kell lennünk a demográfiai adatokkal, mint a célközönségünk neme, életkora, élethelye, munkaköre, hobbija. Pszichogárfiai információk alatt viselkedésüket, attitűdjeiket, preferenciáikat, személyiségtípusaikat értjük. Milyen fájdalmas problémáikra ad választ, oldja meg a termékünk?
Hogyan lehet azonosítani a célközönségünk? Egy igazán remek lehetőség erre, hogy a jelenleg meglévő legjobb ügyfeleinket nézzük meg. A közös jellemzők alapján egy listába lehet rendezni őket. Az ügyfeleinket lehetőség szerint bontsuk több szegmensre. Keressük meg azokat az ügyfeleinket, akik a legnagyobb bevételt jelentik és azokat is, akik nem jelentenek nagy bevételt, de jelentős időbefektetést igényelnek. Így megtudjuk, hogy mely szegmens az, amit érdemes erősíteni a jövőben.
A célközönség meghatározása során előnyös lehet, hogy ha nem jellemzőkre, hanem előnyökre gondolunk. Pontosan határozzuk meg az ajánlatunk előnyeit, a különböző funkciók s tulajdonságok előnyeit vegyük számba, majd tegyük fel a kérdést, hogy ki profitálna ezekből az előnyökből. Amikor megértjük a termékünk előnyeit, megértjük azt is, hogy ki értékelné leginkább ezt a funkciót. A vállalkozó magára úgy tekint, mint aki megoldja valaki másnak a problémáját. Kinek a problémájára vagy a megoldás?
Vevőszemélyiségek létrehozása
A célközönség meghatározása során alkalmazott módszer a vásárlói személyiségek létrehozása. A megszerzett adatokból és információkból azt ábrázoljuk, hogy hogyan néz ki egy ideális ügyfelünk. A vevőszemélyiség létrehozása abban fog segíteni, hogy a marketing kampányainkat megfelelően irányítsuk a jövőben.
A vásárlói személyiség szem előtt tartásával határozhatjuk meg például a weboldal készítés során azt, hogy milyen webdesignt alkalmazunk. Segít a megfelelő felhasználói élmény megteremtésében is. A legjobb módja a vásárlói személyiség létrehozásának, hogy ha folyamatosan kutatunk és kérdéseket teszünk fel az ügyfeleinknek. Kérdezzük meg őket arról, hogy mi az amit a legjobban értékelnek a vállalkozásunkban, a célunk az, hogy a lehető legtöbb részletet összegyűjtsük.
Általában 2-3 vásárlói személyiségnek kell lennie egy vállalkozásnak. Igaz nincsen rá pontos szabály, előfordulhat az is, hogy egy weboldalnak 5-6 különböző felhasználói csoportja legyen.
Megfelelő tartalom létrehozása
Ha megértettük a célközönségünket, igényeiket, fájdalmaikat, kívánságaikat, akkor sokkal könnyebb dolgunk van abban, hogy problémáikra válaszokat és megoldásokat nyújtsunk. A felhasználóknak nehéz lesz összpontosítaniuk abban az esetben, hogy ha az oldalon túl sok az információ. Egy webhely ideális esetben egy céllal rendelkezik. Egy oldalon ideális esetben egy adott művelethez vezetjük a látogatót. Tedd fel magadnak a kérdést, hogy mi az oldal célja? Válaszold meg! És vegyél ki mindent az oldalról, ami nem az adott célt szolgálja.